Men samtidigt känner jag att det inte räcker. Det räcker inte att bara stå upp och protestera mot politikers och företags ovilja att genomföra den omställning som krävs för en grönare framtid. Det handlar om att agera motstånd på alla fronter. Vi kan inte nöja oss med att bekämpa symtomen – vi måste identifiera och adressera de bakomliggande orsakerna till den kris vi står inför.
---
Här kommer vi till ett välbekant spöke: kapitalismen. Men är det verkligen så enkelt? Vad betyder egentligen kapitalism, och hur identifierar vi något som ofta reduceras till ett slagord från vänsterkanten? För många handlar det om girighet, om ojämnlikt fördelande av resurser och rikedom. I relation till klimatet tycker jag det främst handlar om konsumtion och ansvarstagande – om att vi själva måste ta beslut kring vilken sorts framtid vi vill skapa genom våra val i vardagen och genom vilken sorts ekonomisk politik vi stöttar. Med det sagt har vi inga reela val idag. Oavsett om du väljer ett parti från väsnter eller höger vart fjärde år så kommer du få samma sort samhälle med smamma sort konsumptionsmönster - det är skrivet i sten och är inget vi i Sverige kan påverka, inte genom etablisemangspolitik. Detta är varför folkrörelser som Rebellmammor och Rebellpappor är så viktig - ingen förändring värd namnet (lika rösträtt, avskaffandet av slaveriet, föräldraledighet, semester etc.) har kommit från parlamentariska initiativ, utan från folket.
---
Framtiden är mörk om vi fortsätter som idag. Vi vet att det kommer bli värre, mycket värre, oavsett vad vi gör. Men vi har fortfarande möjlighet att påverka hur illa det blir och hur snabbt det går. Det börjar med att vi förändrar vårt beteende – inte bara genom att "ställa om" utan också genom att "ställa in."
Vi behöver radikala åtgärder. Tänk dig:
- Elransonering för att minska överkonsumtion av energi.
- Matkuponger för klimatpåverkande varor som kött.
- Kraftig reglering av kommersiell och industriell flyg- och båttrafik.
- Kraftigt höjd bensinskatt i storstäder.
- Utbyggnad av kollektivtrafiken.
- Förbud och högre skatter på konsumtionsvaror som kläder, elektronik och produkter från fossilbaserade råvaror.
Detta kan låta extremt, men tänk efter. Om vi fick en glimt av hur våra barns liv kommer att se ut om 25 år – i en värld präglad av en klimatkatastrof som vi kunde ha förhindrat – skulle vi tveka att införa dessa åtgärder idag? Jag tror inte det.
Det handlar inte om att rädda planeten från problemen vi ärvde. Det handlar om att lämna en planet med lösningar till våra barn.
